2 augustus 2018

Hittegolf en Hart alarm

Het kan je vast niet ontgaan zijn: de extreme hitte in Nederland. Eind juli hadden we te maken met een officiële hittegolf en grote kans dat er een tweede hittegolf aan zit te komen in de eerste week van augustus. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft zelfs gesproken van een landelijk watertekort. Maar ook ons hart krijgt het flink te verduren deze tijden, overmatig zweten en slapeloze nachten komen je vast bekend voor.

Volgens het KNMI is sprake van een hittegolf als het een periode van 5 dagen of langer warmer is dan 25 graden en het op minstens 3 van deze 5 dagen warmer is dan 30 graden. Zwembadjes, opblaasboten, barbecues en andere buitenspullen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Het is een zomer waar we vorig jaar alleen van hadden kunnen dromen, maar het warme zomerweer zorgt echter niet alleen maar voor vreugde.

Warm weer zorgt voor vermoeidheid

Slapeloze nachten, overmatig zweten en een slecht humeur de volgende dag: het weer zorgt bij veel Nederlanders voor vermoeidheid. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) zegt slaapproblemen te hebben bij teveel warmte. Het menselijk lichaam functioneert het best bij een lichaamstemperatuur van ongeveer 37°C. In de hersenen zit een temperatuur regelcentrum: de hypothalamus. Stijgt of daalt de lichaamstemperatuur te veel, dan zorgt de hypothalamus voor actie om de temperatuur weer op ongeveer 37°C te brengen. Als het erg heet is worden de bloedvaten in de huid wijder (je wordt rood) – en vooral: je gaat meer zweten.

Bij een hittegolf gaat de warmteafvoer moeilijker, zeker bij ouderen, bij zieken en bij het gebruik van bepaalde medicijnen. Het lichaam regelt de warmteafvoer op twee manieren. Meer zweten. Om goed te kunnen zweten moet je genoeg vocht innemen om het vocht dat uitgezweet wordt weer aan te vullen. Dat betekent: bij heet weer voldoende drinken.

Sterkere doorbloeding van de huid

De tweede manier waarop het lichaam zorgt voor afkoeling is een sterkere doorbloeding van de huid. Dat kun je niet bewust regelen. Hoe werkt het? De bloedvaten in de huid worden wijder. Daardoor kan het hart meer bloed rondpompen. Dit bloed geeft de warmte af, via de huid, aan de lucht rondom. Dit betekent dat bij heet weer het hart harder moet werken. Medicijnen tegen hartproblemen kunnen bij hitte de water- en zouthuishouding in het lichaam verstoren. Je hoeft je niet te verstoppen in een koele kelder, maar een paar goede maatregelen zijn op zijn plaats.

De belangrijkste tips op een rij.

1) Vermijd alcoholische dranken, en dranken die veel suiker of cafeïne bevatten, deze hebben een vochtafdrijvend effect. Je verliest dus veel vocht, net wanneer u dat het meest nodig hebt. Drink veel water: het liefst elke uur een glas.

2) Ga niet wandelen tijdens de warmste uren van de dag.

3) Draag luchtige kleding. Strakke kledingstukken of synthetische stoffen zorgen ervoor dat je alleen maar meer gaat zweten.

4) Schroom niet om een middagdutje te doen. In Zuid-Europa en Zuid-Amerika houden ze niet voor niets een siësta. s’ Nachts slaap je misschien slechter en het is niet erg om de slaap later op de dag in te halen.

5) Vermijd de plotse overgang van warmte naar koude en blijf uit de felle zon. Draag een petje of hoedje tegen de bescherming en smeer je goed in!

 

Ondanks alle “alarmen” wens ik je een hele fijne en zonnige zomervakantie toe!

deel dit artikelShare on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter