Patiëntveiligheid

Heartlife klinieken streeft ernaar zorg te leveren van uitstekende kwaliteit. Wij stellen alles in werking om de zorg zo goed en veilig mogelijk te maken. Sinds 1 januari 2013 is het voor alle ziekenhuizen en zelfstandige klinieken verplicht een veiligheidsmanagementsysteem te hebben. Dit systeem helpt de kwaliteit en veiligheid van onze zorg te hoog te houden en mogelijk te verbeteren.

Voorbereiding op uw bezoek aan ons

U kunt als patiënt zelf bijdragen aan een veilige behandeling bij Heartlife klinieken. Bereid u voor op uw bezoek aan ons:

  • Neem een verzekeringspasje en legitimatiebewijs mee.
  • Denk na over eventuele vragen die u wilt stellen.
  • Neem een actuele medicatielijst of uw medicijndoosjes mee.
  • Als er onduidelijkheden zijn of als u iets niet begrijpt, vraag om uitleg.
  • Volg de instructies en adviezen van uw zorgverlener op.
  • Als u vragen heeft, neem dan contact met ons op.

Verwisseling van patiënten

Bij alle zorginstellingen die u bezoekt, bestaat het risico dat u verwisseld wordt met een andere patiënt, bijvoorbeeld omdat iemand dezelfde naam of geboortedatum heeft. Het mag duidelijk zijn dat dit zeer onwenselijk is. Wij doen er daarom alles aan om verwisseling van en bij onze patiënten te voorkomen.

Om de kans op verwisseling van onze patiënten te minimaliseren, zullen onze medewerkers uw naam en geboortedatum controleren. Dit doen wij om ervoor te zorgen dat als we met u spreken, wij zeker weten dat we uw gegevens voor ons hebben.

Wij streven ernaar van al onze patiënten een foto in ons systeem te hebben. Met behulp van een foto van u kunnen wij in een oogopslag zien of we de juiste patiënt voor ons hebben. Wij zouden daarom graag de foto van uw identiteitsbewijs inscannen. Indien u hier bezwaar tegen heeft dan kunt u zelf ook een andere goedgelijkende foto meenemen.

Uw medicatie

Het is voor ons belangrijk op de hoogte te zijn van de medicijnen die u gebruikt. Daarom verzoeken wij u de doosjes van uw medicijnen mee te nemen of een actuele lijst van uw apotheek. Indien er iets veranderd is in uw medicatie dan verzoeken wij u dit te melden.

Wanneer de cardioloog u medicijnen voorschrijft krijgt u naast het recept ook een overzicht mee van alle medicijnen die u op dat moment gebruikt.

Na afloop van uw afspraak gaat er altijd een brief van de cardioloog naar uw huisarts. In deze brief staat al uw medicatie vermeldt. Zo is de huisarts altijd op de hoogte van de medicijnen die u gebruikt.
Met die reden dient u voor herhaalrecepten contact op te nemen met de huisarts. Uw huisarts is de spil in het web tussen (eventueel meerdere) behandelaren en is daarom het beste op de hoogte van uw medicatiegebruik.

Denk mee over patiëntveiligheid bij HeartLife Klinieken

Als patiënt kijkt u anders aan tegen de zorg die wij leveren dan dat wij dat zelf doen. Uw tips en suggesties zijn daarom erg waardevol. Heeft u ideeën hoe wij onze zorg en onze patiëntveiligheid kunnen verbeteren of vindt u het leuk hier over mee te denken dan horen wij het graag!
U kunt hiervoor contact opnemen met Tonnie Sluijter, kliniekmanager: 

tsluijter@heartlife.nl, telefoonnummer 
030-4100201. U kunt uw ideeën ook per post naar ons sturen:

HeartLife klinieken
R.a.v. Tonnie Sluijter kliniekmanager
Louis Armstronglaan
10
3543 EB Utrecht