In blog, slides

hoge-temperaturen1

Deze week worden we geconfronteerd met tropische temperaturen, aanstaande zaterdag kan de temperatuur zelfs oplopen tot 37 graden. Een beetje warmte is heerlijk, maar ons hart krijgt het wel te verduren tijdens deze tijden.

Hitteplan
Sinds vandaag is er door het RIVM een officieel hitteplan in werkging gesteld. Dit plan wordt in werking gesteld als er voor ten minste vier achtereenvolgende dagen een maximumtemperatuur boven de 27 graden wordt verwacht. Ouderen, kinderen, mensen in zorginstellingen, chronisch zieken en mensen met overgewicht zijn extra gevoelig voor deze extreme hitte.

Slapeloze nachten
Aan het strand, op een terras in de schaduw of op een boot is het prima vertoeven. Toch zorgt het warme zomerweer niet alleen maar voor vreugde. Slapeloze nachten, overmatig zweten en een slecht humeur de volgende dag: het weer zorgt bij veel Nederlanders voor vermoeidheid. Bijna de helft van de Nederlanders (44%) zegt slaapproblemen te hebben bij teveel warmte. Het menselijk lichaam functioneert het best bij een lichaamstemperatuur van ongeveer 37°C. In de hersenen zit een temperatuurregelcentrum: de hypothalamus. Stijgt of daalt de lichaamstemperatuur te veel, dan zorgt de hypothalamus voor actie om de temperatuur weer op ongeveer 37°C te brengen. Bij teveel hitte worden de bloedvaten in de huid wijder (je wordt rood) – en vooral: je gaat meer zweten.

Zweten geblazen
Bij een hittegolf gaat de warmteafvoer moeilijker, zeker bij ouderen, bij zieken en bij het gebruik van bepaalde medicijnen. Het lichaam regelt de warmteafvoer op twee manieren: meer zweten en sterkere doorbloeding. Om goed te kunnen zweten moet je genoeg vocht innemen om het vocht dat uitgezweet wordt weer aan te vullen. Dat betekent: bij heet weer voldoende drinken. De tweede manier waarop het lichaam zorgt voor afkoeling is een sterkere doorbloeding van de huid. Dat kun je niet bewust regelen. Hoe werkt het? De bloedvaten in de huid worden wijder. Daardoor kan het hart meer bloed rondpompen. Dit bloed geeft de warmte af, via de huid, aan de lucht rondom. Dit betekent dat bij heet weer het hart harder moet werken. Medicijnen tegen hartproblemen kunnen bij hitte de water- en zouthuishouding in het lichaam verstoren.

Tips tegen de hitte
U hoeft zich niet te verstoppen in een koele kelder, maar een paar goede maatregelen zijn op zijn plaats. De belangrijkste op een rij:
1) Vermijd alcoholische dranken en dranken die veel suiker of cafeïne bevatten, deze hebben een vochtafdrijvend effect. U verliest dus veel vocht, net wanneer u dat het meest nodig hebt. Kies liever voor water met citroen/munt/limoen en drink voldoende fruit.
2) Ga niet hardlopen (wandelen) tijdens de warmste uren van de dag (12.00-16.00). Maak gebruik van de koelere ochtend en avond.
3) Vermijd de plotse overgang van warmte naar koude en blijf uit de felle zon (smeer u genoeg in). Maak gebruik van de koelere ochtend en avond.
4) Houd het huis koel, neem eventueel een lauwwarme douche of voetenbad om af te koelen
Ondanks alle “alarmen” wens ik u een hele fijne en zonnige zomervakantie toe!

Recent Posts

Leave a Comment