18 maart 2019

Leefstijl tips van fysiotherapeut Nathalie Schaafsma

Soms wil je heel graag je leefstijl aanpassen, maar weet je niet goed hoe. misschien heb je altijd veel gesport, maar vind je het na een hartinfarct weer moeilijk om te beginnen. of moet je gezonder gaan eten en sporten maar heb je last van een blessure? Heartlife Klinieken stuurt geregeld patiënten door naar fysiotherapeut en lijfstijl specialist Nathalie Schaafsma van Schaafsma Kliniek. Nathalie richt zich niet enkel op de klacht. Ze kijkt naar het grotere geheel zodat cliënten zelf inzien waar hun problemen zitten.

Persoonlijk plan
Als fysiotherapeut legt Nathalie ook een extra nadruk ophet gedrag en leefstijl. “Iemand heeft misschien last van zijn schouder omdat hij/zij veel stress heeft. Soms krijgt iemand medicijnen voorgeschreven, maar dan is een arts helemaal niet op de hoogte van het echte probleem. De patiënt heeft dan misschien last van mentale problemen en die kunnen fysieke klachten veroorzaken. Dat moet je niet aanpakken met medicijnen. of als iemand gewend is om elke dag een glaasje alcohol te drinken, dan wil ik weten waarom die persoon elke dag een glaasje alcohol wil drinken.” Nathalie kijkt graag verder dan waar de klacht vandaan komt en bedenkt vervolgens een persoonlijk plan van aanpak.

Zelf aan de slag

In Het Vrouwenhart: Werkboek geeft Nathalie Schaafsma voeding, beweging en rusttips. Hierbij delen we haar tips.

Hoe belangrijk is beweging?

Beweging is belangrijk, maar het verschilt per persoon hoeveel je moet bewegen. Het hangt allemaal samen, de ene persoon moet juist meer ontspannen om daarna meer te kunnen bewegen. stel je komt net uit een burn-out of je hebt een heftige operatie gehad, dan is je energielevel laag, je zenuwstelsel is overprikkeld en is je lichaam misschien helemaal niet in staat om veel te bewegen. Dan is wandelen een betere optie. als ik iemand personal training geef dan is het niet de bedoeling dat zijn/haar tong op de grond ligt, mijn cliënt moet er juist energie van krijgen.

TOP 3 beweegtips

  • Je hoeft geen marathon te lopen om gezond te worden. Kies een bewegingsactiviteit die bij je past. Doe iets omdat je het leuk vind om te doen.
  • sporten moet geen ‘moetje’ worden. Vind je de sportschool niks? Waarom ga je dan? ga dan lekker bewegen in de buitenlucht, ga tennissen of begin aan een teamsport.
    Je hoeft echt niet gelijk een marathon te lopen.
  • sport niet om een ideaalbeeld na te streven. sporten doe je als uitlaatklep, omdat je het leuk vindt. Je wordt mentaal en fysiek sterker. Wil je een goed guur hebben, dan doe je dat grotendeels echt met je voeding.

Hoe belangrijk is voeding?

Voeding is je brandstof. als je met een benzine-auto gaat tanken en je gooit er diesel in, dan gaat het fout. Hetzelfde geldt voor je lichaam, je moet er geen troep ingooien. ik geloof niet in diëten en en ik kan me voorstellen dat het ook best moeilijk is in te schatten wat wel en niet gezond is: suikervrij, koolhydraatarm, vetarm. mensen worden gek gemaakt door de media. Het is per persoon verschillend wat wel en niet goed voor je is. elk lichaam heeft andere behoeften. Het is niet fout om af en toe chips te eten, daar word je niet dik van. maar de basis moet goed zijn, soms betekent dit dat mensen juist veel meer moeten eten (groente en fruit) dan dat ze gewend zijn. Je moet dan soms iets langer in de keuken staan. vaak hoor ik: “Ja, maar daar heb ik geen tijd voor.” Dan kan ik soms best streng zijn, want als je iets wilt veranderen dan zul je daar zelf ook wel iets voor moeten doen.

TOP 3 voedingstips:

  • Eet vooral producten die direct uit de natuur kunnen worden gehaald. Zuivel is niet rechtstreeks, dat is allemaal bewerkt, hetzelfde geldt voor rood vlees. pas op met alcohol, het is niet alleen slecht voor je lichaam ook voor je geest: het verdooft een heleboel.
  • Een gezonde leefstijl is niet afhankelijk van je avondeten. Je avondeten kan heel gezond zijn, maar het gaat om wat je de rest van de dag eet. stel je hebt ’s avonds een verjaardag of bbQ, eet dan overdag wat meer groente en eiwitten om te compenseren.
  • Plan meerdere eetmomenten op een dag. Ga echt even zitten en neem de tijd om rustig te eten.

Hoe belangrijk is rust?

We leven in een maatschappij waarin we allemaal van alles moeten. ons lichaam kan veel hebben en beweging is goed om te ontspannen. maar ‘mindgym’ is ook heel belangrijk. We mogen rust niet onderschatten. Je moet je hoofd af en toe leegmaken zodat de spreekwoordelijke emmer niet overloopt. Het is echt belangrijk om de tijd te nemen zodat je allerlei prikkels kunt verwerken. Plan daarom voldoende rustmomenten in.

TOP 3 ontspanningstips

  • Leg je telefoon aan de kant, zet hem na 21.00 bijvoorbeeld op vliegtuigstand.
  • Pas op met social media en apps, daardoor krijg je het idee dat je dingen moet doen: je moet iemand beantwoorden. al die prikkels zijn helemaal niet goed voor je.
  • Probeer elke dag een moment te pakken waarbij je even stilstaat bij de dag. Wat ging er goed vandaag?
  • Ga dingen doen waar je energie van krijgt, probeer te minderen met dingen die energie kosten. Wat doe je graag in je vrije tijd? van social media krijg je bijvoorbeeld geen energie, maar grote kans dat je veel meer tijd doorbrengt op social media dan je wilt.
deel dit artikelShare on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter