In blog

50000000

Janneke Wittekoek

Het volhouden van een gezonde leefstijl is een vak apart. Vaak is het één keer per jaar goede-voornemenstijd. Als het jaar zijn einde nadert, bezinnen we ons op hoe we ons leven kunnen beteren. Dat we dit jaar echt moeten stoppen met roken, minder moeten drinken en tenminste tien kilo moeten afvallen is overbekend. In 2015 heeft ruim 80% van de Nederlanders goede voornemens geformuleerd. Met stip op nummer één; afvallen gevolgd door meer bewegen en stoppen met roken. Deze top drie heeft alles te maken met drastische leefstijlveranderingen en dat is zo ongeveer het moeilijkste wat er is. Een paar weken lukt nog wel maar het moet natuurlijk voor altijd! Het succes van alle inspanningen ten aanzien van afvallen is gering. 10% gewichtsverlies wordt door weinigen gehaald. Na 1 jaar is 2/3 weer terug op het oude (over)gewicht en vrijwel iedereen na 5 jaar.

Voor roken is het niet veel beter. Onderzoek wijst uit dat als een arts tegen 100 patiënten in zijn spreekkamer zegt dat ze moeten stoppen met roken er uiteindelijk maar 3 echt stoppen. Als er wat folders en gadgets worden bijgedaan zijn het er 5 en met medicatie en coaching hooguit 7. Patiënten die een hartinfarct hebben gehad zijn gemotiveerder, maar patiënten die een dotterbehandeling ondergaan zien dit vaak als genezing en zijn veel minder geneigd te stoppen.

En hoe zit het met meer bewegen en sporten? De Nieuwjaarsdrukte viert hoogtij in de sportscholen. Er is vaak meer dan een verdubbeling van het aantal inschrijvingen in de maand januari maar zakt na een paar maanden vaak weer in. Je wordt er een beetje moedeloos van.

De meeste voornemens voor het nieuwe jaar zijn vaak al weer verbroken in de eerste 2 weken van januari. Toch jammer, want de voornemens zijn over het algemeen goed voor lichaam en geest. In mijn spreekkamer probeer ik dagelijks mensen te motiveren tot dit soort goede voornemens. Vaak bittere noodzaak, zeker als je aanleg hebt voor hart- en vaatziekten. Zo rond december heb ik de tijd mee, want als de magische grens van 31 december 00:00 uur wordt bereikt, heb ik grote kans dat er een groot deel van mijn patiënten daadwerkelijk gaat starten met afvallen of stopt met roken; de meest geciteerde goede voornemens. Liefst allebei, maar dat is wel de lat hoog leggen. Een nieuw jaar nodigt uit tot een frisse start. 86% van de Nederlandse vrouwen die kampen met overgewicht, starten met diëten gedurende de eerste 3 maanden van het jaar. Ondanks ontelbare pogingen verliezen ook veel van hen de strijd ertegen omdat zij crashdiëten volgen. De mislukte dieetpogingen maken dat deze vrouwen in een vicieuze cirkel terechtkomen van motivatieverlies, troosteten en afhankelijkheid van voedsel. Dit blijkt uit een nieuwe Europese studie onder 12.410 vrouwen. In 88% van de gevallen starten vrouwen met een dieet om zich beter te voelen. 89% van hen doet dat om er beter uit te zien. Het voorkomen van andere aandoeningen, zoals diabetes, hartziekten of depressie, zet 61% van de ondervraagde vrouwen aan om gewicht te verliezen. Deze cijfers schommelen naargelang de leeftijd van de ondervraagde personen. Het probleem bij goede voornemens is dat we vaak rigoureus iets willen veranderen en die verandering voor de rest van ons leven vol willen houden. Dat lukt vaak niet omdat deze doelstelling te groot en te veelomvattend is. Hierdoor verliezen we gaandeweg onze motivatie en onze interesse, of we geven het op wanneer de obstakels zich aandienen. Toch geloof ik heilig in motivatie, begeleiding en steun. Ik doe dat dagelijks in mijn spreekkamer.

Ik geef je nog wat tips om je goede voornemens nu eens vol te houden!

  1. Kijk goed wat je zwakke momenten zijn en vermijd deze situaties of omgeving.
  2. Beloon jezelf. Stel jezelf doelen en trakteer je zelf op iets leuks als je dit doel hebt gehaald. Geef jezelf complimentjes en vertel je successen aan anderen.
  3. Geef er, na één keer gefaald te hebben, niet de brui aan.
  4. Stel jezelf voor ogen dat winnen een veel beter gevoel gaat geven dan falen.

Voor voornemens die te maken hebben met het verbeteren van je gezondheid is het devies: volhard! of ‘gewoon’ volhouden.

 

 

Recommended Posts
Comments
pingbacks / trackbacks