20 december 2018

Stressen met kerst is niet nodig

Kerst! Het moet de mooiste tijd van het jaar zijn, maar december kan ook best een beetje stressvol zijn. Een gigantische to do-lijst, onmogelijke cadeauwensen, kerstmenu’s, kerstboodschappen, familieleden die moeilijk doen en last-minute klusjes op werk. Adem in, adem uit. We hebben tips!

 

  • Schrijf op wat je allemaal moet doen, zo krijg je een overzicht en kun je gemakkelijk afvinken wat je al hebt gedaan.
  • Het is verleidelijk om de hele dag vol te plannen met afspraken, maar grote kans dat je dan uitgeblust aan het kerstdiner verschijnt. Plan daarom wat rustmomenten in. Neem even de tijd om bewust te worden van je lichaam. Dat kan al heel snel en gemakkelijk met meditatie-apps als Headspace, Calm of de Breathing app.
  • Blijf bewegen. Als je veel te doen hebt en stress ervaart heb je misschien de neiging om je sportles over te slaan. Maar dat kun je beter niet doen. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat sporten helpt om stress te verlagen. Tijdens het sporten komt er endorfine vrij en dit stofje zorgt ervoor dat je je gelukkiger voelt.

  • Delegeer taken. Veel vrouwen willen het liefst alles zelf doen: het huis versieren, de boodschappen doen, het kerstmenu samenstellen en de cadeaus kopen. Maar waarom zou je alles zelf doen? Je partner of kinderen kunnen ook best helpen met taakjes. Organiseer je een groot diner voor vrienden? Vraag of ze wat mee willen nemen. Niet alles hoeft perfect.
  • Kerstborrel hier, kerstborrel daar. Heel gezellig, maar het is niet erg om een keer nee te zeggen. Stel voor om een nieuwe datum te prikken, bijvoorbeeld in het nieuwe jaar. Breng de feestdagen door met mensen die je het hele jaar door ziet en die je ook echt graag wil doen. 

 

deel dit artikelShare on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter