In blog

Heeft het zin om extra weerstand op te bouwen door middel van vitamine C? En kan het slikken van vitamine C supplementen helpen om jezelf te beschermen tegen corona.  U heeft deze vraag de afgelopen weken vast vaker gehoord.

Wat doet vitamine C eigenlijk?
Om te beginnen is het van belang om uit te leggen waar vitamine C goed voor is. In de eerste plaats zorgt vitamine C voor een goede weerstand, het draagt bij aan gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Vitamine C zorgt voor een goed functionerend zenuwstelsel en draagt bij aan de energievoorziening. Ook is de vitamine nodig voor de aanmaak van collageen en andere bindweefselmoleculen. Daarnaast kan vitamine C helpen om de bloedvaten gezond en elastisch te houden. Alle weefsels in ons lichaam zoals de huid, spieren (hartspier), pezen, gewrichten, botten en windweefsel hebben vitamine C nodig. Met name in herstelperiodes is vitamine C essentieel.

Waar zit vitamine C in?

Vitamine C is niet voor niets een van de bekendste vitamines, het is terug te vinden in fruit, groenten en aardappelen. Met name in koolsoorten, citrusvruchten (sinaasappels), kiwi’s, bessen en aardbeien. Volwassenen hebben per dag 75 milligram vitamine C nodig.

Vitamine C & corona?

Op welke manier kan vitamine C nou een gunstig effect hebben om corona te voorkomen? Ook als de normale griep heerst wordt er vaak geroepen dat vitamine C kan helpen om de griep te voorkomen of om eerder te genezen. Helaas heeft onderzoek nog niet kunnen uit wijzen dat vitamine C ook daadwerkelijk helpt om een griep te voorkomen. Toch kan het geen kwaad om extra vitamine C te nemen. In enkele studies heeft het zeker zijn nut aangetoond bij topsporters en bij hevige verkoudheid. Maar ik raad ook aan om gewoon wat extra fruit te eten, dan krijgt u ook vitamine C en tegelijkertijd vezels binnen. 

Er zijn studies die voorzichtig wijzen naar een verbetering van afweer en vlotter herstel bij IC patiënten. De patiënten kregen in deze studieshoge doseringen Vit c toegediend via het infuus. Momenteel wordt er veel onderzoek gedaan naar de exacte rol van vitamine C, afweer en herstel bij ernstige ziekten. De studies zijn veelbelovend maar nog te klein om er een echte officiële aanbeveling van te maken.

Vitamine C-bommen

Kiwi
Een kiwi bevat ongeveer 59 milligram vitamine C, dat is meer dan in een sinaasappel (50 g).

Spruitjes
Ze smaken misschien een beetje bitter, maar 100 gram spruitjes is goed voor 132 milligram vitamine C.

Paprika
100 gram rode paprika bevat 150 milligram vitamine C.

Aardbeien
Langzamerhand zien we weer vaker aardbeien in de winkel. 100 gram aardbeien bevat zo’n 60 milligram vitamine C.

Bronnen
Vitamin C for Preventing and Treating the Common Cold
R M Douglas  1 H HemilaR D’SouzaE B ChalkerB Treacy

Affiliations Expand

Affiliation
  • 1 National Centre for Epidemiology and Population Health, Australian National University, 34 Nungara Place, Aranda, ACT, Australia, 2614.
  • PMID: 15495002
  • DOI: 1002/14651858.CD000980.pub2
Recommended Posts